تعابیر مدیریت معاصر


+ برابری قدرت خرید

برابری قدرت خرید ( Purchasing power parity) نوعی شاخص اقتصادیست.

برای محاسبهٔ درآمد سرانه دو فرمول وجود دارد. روشی که سازمان‌های بین‌المللی آمار خود را براساس آن محاسبه می‌کنند روش برابری قدرت خرید است.

روش دوم برای محاسبه درآمد سرانه: تولید ناخالص ملی کشور را بر جمعیت تقسیم کرده عدد به دست آمده درآمد سرانه کشور است.

هر دوی این آمارها قابل اتکاء هستند اما مفاهیم آنها قدری متفاوت است، معنی آمار براساس قدرت خرید این است که: چه مقدار درآمد به قیمت کشور الف قدرت خریدی به اندازه همان مقدار در دیگر کشورها دارد و در واقع هم همه کشورها قدرت درآمد را با قدرت خرید مقایسه می‌کنند. سازمان ملل، بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول هر دو آمار را با هم ارائه می‌دهند که بر اساس این آمارها در بین کشورهای دنیا، در حال حاضر ایران از لحاظ قدرت برابری خرید، کشور ۱۷ در دنیا است.و بر اساس فهرست صندوق بین المللی پول ایران رتبهٔ ۲۷ را دارا می باشد. [۱] [۲]


‏ برابری قدرت خرید ‏ از ویکیپدیا، دایرة المعارف رایگان ‏ جهش به سمت : جهت یابی، جستجو GDP‏ سرانه برای برابری قدرت خرید (‏PPP‏) در سال ۲۰۰۹ در جهان تطبیق خورده است.‏ قدرت برابری خرید در کشورهایی از جهان در سال ۲۰۰۳ تطبیق داده شده است . اقتصاد در ایالت متحده به عنوان مرجع ‏کاربرد دارد و در ۱۰۰ کشور وضع میشود. برمودا بالاترین بهای شاخص را در ۱۵۴ کشور دارد به این معنی است که کالاهایی ‏که در انجا خریداری میشود نسبت به ایالات متحده گرانترند. ‏ برابری قدرت خرید (‏PPP‏) نظریه ی توازن طولانی مدت نرخ های مبادله در پایه ی سطوح نسبی قیمت دو کشور است این ‏ایده از مدرسه سالامانکا در قرن ۱۶ نشأت گرفت و در سال ۱۹۱۸ توسط گاستاو کاسل به شکل مدرن توسعه یافت. این ‏مفهوم مبتنی بر قانون یک قیمتی بود به این ایده که در نبود معامله هزینه ها و موانع دفتری تجارت، زمانی که قیمت ها ‏در اصطلاحات پول رایج بیان میشود کالاهای مشابه قیمت یکسانی در بازارهای مختلف دارند.‏ در تفسیر "کامل" قدرت خرید پول های رایج مختلف در سبد کالای معین، برابر میشود. در تفسیر "نسبیت" تفاوت نرخ ‏تبدیل قیمت ها در خانه و بیرون – تفاوت در نرخ های تورم- با درصد ویرانی یا ارزیابی نرخ مبادله برابر است.‏ کناره گیری هایی از نظریه بر تفاوت هایی در قدرت خریداری "سبد کالا" در سراسر کشور ها اشاره دارد، به این معنی است ‏که برای اهداف بسیاری از تعدیلات بین المللی، درآمد ناخالص داخلی کشورها یا دیگر آمار در آمد ملی نیازمند است که ‏قدرت برابری خرید تطبیق داده شود و به واحدهای مشترکی تبدیل شود. معروف ترین تعدیل قدرت خریداری دلارگیری – ‏خامیس ( دلار بین المللی ) است سپس نرخ مبادله واقعی با نرخ مبادله اسمی برابر است منطبق با تفاوت هایی در سطوح ‏قیمت است. اگر برابری قدرت خرید دقیقاً حفظ شود نرخ مبادله واقعی همیشه برابرست با یک. به هر حال، نرخ های ‏مبادله واقعی در عمل هم، انحراف از مسیر بلند مدت یا کوتاه مدت این بها را نشان میدهد. برای مثال در فرمول بالاسا – ‏ساموئلسون شرح داده شد.‏ ان میتواند تفاوت های بین درآمد تطبیقی قدرت خرید و آنهایی که از طریق نرخ های ارز بازار تبدیل شونده باشد را توضیح ‏دهد.‏ برای مثال، نشانه های توسعه ی جهانی بانک جهانی در سال ۲۰۰۵ تخمین زد که در سال ۲۰۰۳، یک دلار گیری- ‏خامیس معادل حدود۱.۸یوآن چین از طریق برابری قدرت خرید – به طور چشمگیری متفاوت از نرخ مبادله اسمی است. ‏این اختلاف مفاهیم بزرگی دارد: برای مثال، در هنگام تبدیل از طریق نرخ های مبادله اسمی، درآمد ناخالص ملی سرانه در ‏هند در حدود ۱۷۰۴۰۶۳ دلار ایالت متحده بود. به این معنی است که اگر در نرخ های مبادله اسمی محاسبه شود، هند ‏دهمین اقتصاد را از جهت وسعت داراست، در حالی که در نرخ های تطبیقی برابری قدرت خرید، چهارمین اقتصاد را از نظر ‏وسعت در جهان دارد. از طرف دیگر، درآمد ناخالص ملی اسمس سرانه دانمارک در حدود ۶۲۱۰۰ دلار ایالت متحده است ، ‏اما رقم برابری قدرت خرید آن تنها ۳۷۳۰۴ ایالت متحده است.‏

مطالب ‏۱)سنجش برابری قدرت خرید ‏ ‏*رابطه بین برابری قدرت خرید و قانون یک قیمتی ‏ ‏*شاخص بیگ مک ‏*شاخص استاربوکس تال ‏*موارد سنجش ICP ۲۰۰۵*‎ ‏۲)نیاز به تعدیلات برابری قدرت خرید در درآمد ناخالص ملی ‏۳)مشکلات ‏ ‏*محدوده و کیفیت کالا ‏*موانع تجاری و غیر قابل معامله ‏*دوری از رقابت آزاد ‏*تفاوت هایی در الگو های مصرف و سنجش سطح قیمت ‏۴)برابری قدرت خرید و خطوط فقر جهانی ‏۵)همچنین رجوع کنید ‏۶)یادداشت ها ‏ ‏۷)خطوط خارجی ‏ [ویرایش]سنجش برابری قدرت خرید ‏ ‏ محاسبه نرخ مبادله برابری قدرت خرید قابل بحث می باشدزیرا تفاوت های یافته شده سبدهای کالا قابل قیاس جهت ‏مقایسه قدرت خرید سراسر کشورها می باشد.‏ تخمین برابری قدرت خرید با حقیقتی که کشورها صرفاً در سطح قیمت واحدی متفاوت نیستند، ایجاد مشکل میکند؛ تفاوت ‏در قیمت های غذا ممکن است بیشتر از تفاوت در قیمت های مسکن است در حالی که کمتر از تفاوت در قیمت های ‏سرگرمی است . افراد در کشور های مختلف نوعاً سبدهای مختلفی از کالا را مصرف میکنند. لازم است که هزینه ی سبد ‏های کالا و خدمات با استفاده از شاخص قیمت مقایسه شود. این کار مشکلی است زیرا خریداری الگوها و حتی دستیابی به ‏کالا برای خریداران در سراسر کشور ها متفاوت است. بنابراین ضروری است تعدیلاتی را در تفاوت هایی در کیفیت کالا ‏وخدمات ایجا کنیم. زمانی که ( معمولاً در این مورد )بیش از دو کشور مقایسه می شوند مشکلات آماری اضافی به مقایسه ‏های چند جانبه ای ایجاد می شود.‏ زمانی که مقایسات برابری قدرت خرید در فاصله ای از زمان ایجاد می شود، محاسبه مناسبی ضروری است که تأثیرات ‏تورمی موجب میشود.‏ ‏  رابطه بین برابری قدرت خرید وقانون تک قیمتی ‏ اگرچه ممکن است به نظر برسد که گویی برابری قدرت خرید و قانون تک قیمتی مشابه هستند، در حقیقت متفاوت ‏هستند:قانون تک قیمتی برای کالاهای خاصی به کار گرفته می شود در حالی که برابری قدرت خرید در سطح قیمت کلی ‏در نظر گرفته می شود. اگر قانون تک قیمتی برای تمام کالاها واقعی باشد، سپس هم چنین برابری قدرت خرید واقعی ‏است؛ به هر حال، زمانی که از اعتبار برابری قدرت خرید بحث می کنیم، تعدادی استدلال میکنند که قانون تک قیمتی ‏نیازی نیست برای اعتبار بخشیدن بهبرابری قدرت خرید دقیقاً واقعی باشد. اگر قانون تک قیمتی برای کالای شخصی واقعی ‏نباشد، سطوح قیمت به اندازه کافی از سطح پیش بینی شده ی برابری قدرت خرید متفاوت نخواهد بود.‏ نظریه ی برابری قدرت خرید بیان می کند که نرخ مبادله بین یک پول رایج و دیگر پول رایج در تعادل باشد زمانی که قدرت ‏خریداری داخلی با نرخ مبادله، معادل باشند.‏ ‏ مثال:-- حدس بزنید که یک ‏USD ‎‏ در حال حاضر در حال فروش ده پزو مکزیکی ‏‎(Mxn)‎در بازار نرخ مبادله است.‏ ایالات متحده دار های توپ های بسکتبال ۴۰ دلار فروخته می شود، در حالی که در مکزیک ۱۵۰پزو فروخته می شود. از ‏آنجایی که یک دلار ایالت متحده برابر است با ۱۰ پزو مکزیک پس دار توپ ۴۰ دلار ایالات متحده هزینه دارد اگر آن را در ‏ایالت متحده بخریم اما اگر آن را در مکزیک بخریم تنها ۱۵ دلار ایالت متحده است. بی تردید، خرید دار توپ در مکزیک ‏مزیت دارد بنا براین مصرف کنندگان برای خرید دار های توپ به مکزیک می روند.‏ Big mac ‎‏  شاخص ‏ همانندشان در ژاپن، وسعت جهانی مشابهی دارند.‏Big mac ‎همبرگرهای ‏ مقاله اصلی: فهرست‎ Big mac نمونه ای از سنجش قانون تک قیمتی که مبنای برابری قدرت خرید است شاخص ‏Big mac‏ توسط اقتصاددانی عمومیت ‏یافت، که به قیمت های همبرگر ‏Bigmac‏ در رستوران های ‏mc Donald ‎‏ در کشورهای مختلفی نگاه می اندازد با تعیین ‏اینکه خواه پول رایج‎ ‎زیر قیمت یا بالای قیمت است، فهرست باید راهنمایی در جهت انتقال پول های رایج باشد.‏ فهرست ‏Bigmac‏ قاعدتاً مفید است زیرا بر مبنای کالای معرفی که قیمت نهایی دارد، به آسانی در بسیاری از کشورها ‏دنبال میشود، شامل هزینه های ورودی گسترده ای از بخش ها در اقتصاد محلی است از قبیل اجناس کشاورزی ( گوشت ‏گاو، نان، کاهو، پنیر)، طبقه کارگر ( یقه سفید و آبی)، آگهی، اجاره و هزینه های اموال غیر منقول، حمل و نقل و ... . ‏این فهرست آزمایشی از قانون تک قیمتی است، اما قیمت های دلار ‏Big mac‏ در واقع در کشورهای مختلف متفاوت اند.‏ ‏ این با عواملی چون هزینه های حمل و نقل و تعدیلات دولت، تمایز تولید و قیمت های ورودی غیر غذایی شرح داده ‏میشود. بعلاوه، در تعدادی از اقتصادهای شکل گرفته غذای حاضری غربی قیمت تولیدی گرانی را در قیمت موضوعات ‏اصلی تجاری نمایش میدهد – به عبارت دیگر ‏Bigmac‏ وعده ارزان اصلی مثل وعده غذایی در غرب نیست اما ورود ‏تجملی برای طبقات وسط و خارجی هاست.این به ایده تمایز تولیدی برمیگردد.تعداد کمی به جای ‏Big mac‏ جایگزین ‏میشود ‏McDonald ‎‏ این امکان را میدهد که دارای بازاری قدرت باشد. ‏ Starbucks tall latte‏[ویرایش]شاخص ‏ است؛ این میتواند اطلاعات را در خصوص نر خ های مبادله مشابهBigmacشکلی از شاخصTall latteشاخص ‏ وBigmacدر سال ۲۰۰۴ تألیف شد، در طول دوره ای که هم‎ Tall latte‏ بدهد. شاخصbig mac ‎شاخص ‏ ، ۲.۸۰ دلار هزینه دارد. این سنجش ها همان گزارش در بیشتر موارد استثنای قابل ملاحظه ای ‏Tall latteهم ‏ ‏، ین در برابر دلار ۱۲% زیر قیمت بود، در حالی که طبق شاخصbig mac‏ در آسیا اطلاع میدهد. طبق شاخص ‏ ‏۵۶% زیر قیمت را نشان داد اماBigmac‏ ۱۳% بالای قیمت بود. بعلاوه، یوآن چین بر مبنای شاخص ‏Tall latte ‏ به طور چشمگیری نه زیر قیمت و نه بالای قیمت بود. ‏Tall latteطبق شاخص

جدول زیر، بر مبنای داده هایی از محاسبات اقتصاددانی در سال ۲۰۰۴ است، زیر (-) بالا (+) قیمت پول رایج محلی را ‏طبق ‏.‏big mac‏ و شاخص ‏Tall latteشاخص نشان میدهد Big mac ‎شاخص Tall latte ‎شاخص کشورها ‏۱۷-‏ ‏۴-‏ استرالیا ‏۲۳+‏ ‏۱۷+‏ بریتانیا ‏۱۶-‏ ‏۱۶-‏ کانادا ‏۵۶-‏ ‏۱-‏ چین ‏۲۴+‏ ‏۳۳+‏ ناحیه اروپا ‏۴۵-‏ ‏۱۵+‏ هنگ کنگ ‏۱۲-‏ ‏۱۳+‏ ژاپن ‏۵۳-‏ ‏۲۵-‏ مالزی ‏۲۱-‏ ‏۱۵-‏ مکزیک ‏۴-‏ ‏۱۲-‏ نیوزلند ‏۳۱-‏ ‏۲+‏ سنگاپور ‏۰‏ ‏۶+‏ کره جنوبی ‏۸۲+‏ ‏۶۲+‏ سوئیس ‏۲۱-‏ ‏۵-‏ تایوان ‏۴۶-‏ ‏۳۱-‏ تایلند ‏۵+‏ ‏۶+‏ ترکیه موارد قابل اندازه گیری علاوه بر متدلوژی که توسط انتخاب سبد کالا نشان داده می شود ، Ppp تخمین می زند که همچنین این تفاوت براساس قابلیت آماری کشورهای شرکت کننده است . طرح مقایسه بین المللی که Ppp تخمین می زند براین مبنا است، نیازمند جمع حساب های ملی تولیدات، هزینه یا (در بعضی موارد ) درآمد است و تمام کشورها ی شرکت کننده به طور عادی داده های خود را درون این شاخص ها جمع کرده اند. در بعضی جنبه های مقایسه Ppp از لحاظ تئوری غیر ممکن و مبهم است. برای مثال، هیچ مبنایی در مقایسه بین طبقه کارگر اتیوپی که در تف زندگی می کند با طبقه کارگر تایلند که در رایس ساکن است، وجود ندارد، زیرا غیر ممکن است تف در تایلند یافت شود و بر عکس، بنابراین قیمت برنج در اتیوپی یا تف تایلند مشخص نیست، به عنوان قانون کلی یا یک اصل، هر چه شباهت ساختاری قیمت بین کشورها بیشتر باشد، مقایسه قدرت برابری خرید معتبرتر است. سطوح Ppp همچنین بر مبنای فرمول مورد استفاده در محاسبه قیمت متفاوت است . فرمول های متحمل متقاوتی همچون IDB، Geary-Khamis ، GEKS-Fisher و روش عالی مزیت و معایبی دارند . نواحی مرتبط، مشکل روش شناسانه که دیگر را موجب می شوند . در سال ۲۰۰۵ حلقه ICP، با کاربرد لیست ۱۰۰۰ مورد یکسان که در آن قیمت در ۱۸ کشور یافت شد، نواحی مقایسه شدند، انتخاب شد . به این جهت که حداقل دو کشور در هر ناحیه خواهند بود . در حالی که این به روش های "پل سازی" اولیه برتری داشت، که کاملاٌ کیفیت متفاوتی بین کالاها به حساب نیامد، ممکن است به کار گرفته شود تا مبنای برابری قدرت خرید کشور های فقیرتر را بزرگ جلوه دهد، زیرا فهرست بندی قیمت بر مبنای قدرت برابری خرید، ارزش بیشتر کالاهای مصرفی در سهام بزرگتر، کشورها ی غنی تر به کشور های فقیرتر واگذار می شود .

حلقه ICP ۲۰۰۵ منجر به تعدیلات نزولی وسیعیPPP (یا تعدیلات صعودی سطح قیمت ) برای چندین کشور آسیایی، شامل از چین (۴۰- % )، هند ( ۳۶- %)، بنگلادش (۴۲- % ) و فیلیپین (۴۳- % ) شد . سورجیت بهالا استدلال کرده است که این تطبیقات غیرواقعی هستند . برای مثال، در مورد چین، تخمین رو به عقب PPP ۲۰۰۵ ICP بر مبنای نر خ های رشد سالانه چین است۱۹۵۲ PPP به ازای هر سرمایه ۱۵۳ دلارهای بین المللی ۱۹۸۵ بدست خواهد آمد، اما پریتجت به طور متقاعد کننده ای بحث کرده است که۲۵۰ دلارهای ۱۹۸۵ جهت حفظ. در در چین و نرخ های جمعییت مورد نیاز است یا حتی بیشتراز مدت کوتاهی مشاهده شده است . در نتیجه ، PPP ۲۰۰۵ ICP در چین و نرخ های رشد چین نمی تواند صحت داشته باشد . آنگوس مادیسون محاسبه کرده است که تا حدودی رشد کندتری نسبت به رقم های رسمی به ازای هر واحد سرمایه تنها به ۲۲۹۰ می رسد . ۱۹۵۲ PPP برای چین تخمین می زند، بلکه حتی طبق محاسبات، بلکه حتی طبق محاسبات ۱۹۵۲ PPPبه ازای هر واحد سرمایه تنها به ۲۲۹۰ می رسد.

منابع

  1. http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_%28PPP%29
  1. http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_%28nominal%29


نویسنده : سمانه کمالی فر ; ساعت ۱٢:٠٥ ‎ق.ظ ; دوشنبه ۱۳٩۱/۳/٢٩
comment نظرات () لینک