تعابیر مدیریت معاصر


+ ( ZMET ) چیست ؟

در سال 1994 ، جرالد زالتمن ، استاد مدرسه ی کسب وکار هاروارد ، و روبین کولتر ،دانشیار بازاریابی دانشگاه کنتیکت ، تکنیک مصاحبه ای را برای به سطح آوردن مدل های ذهنی ابداع کردند که رفتار و اندیشه های مصرف کنندگان را به کمک استعاره های مورد استفاده ی مصرف کنندگان هدایت می کرد.

برای این مطالعه ، گروهی از افراد برای مصاحبه شناسایی می شوند . تعداد افراد مصاحبه شونده هشت تا بیست نفر است . یک هفته تا ده روز به این افراد فرصت داده می شود تا عکس های مورد نظر خود را درباره موضوعی خاص از منابع مختلف عکس و تصویر جمع آوری کنند که نشانگر ایده هایشان در مورد موضوع تحقیق است .

مصاحبه به صورت مصاحبه عمیق و باز هدایت شده برگزار می شود و مصاحبه با هر نفر بیش از دو ساعت طول می کشد .

مصاحبه شامل مراحل مختلفی از جمله داستانگویی از روی تصاویر ، تصاویر گمشده ، مرتب کردن تصاویر ، استخراج ساختار ، انتخاب تصویر نمایانگر موضوع ، بیان احساسات و افکار با حواس پنجگانه دیگر است و در نهایت تصویر جمع بندی می شود .

پس از این مرحله ، مدل ذهنی هر یک از مصاحبه شونده ها استخراج می شود و با ترکیب مدل ذهنی هر یک از افراد ، نقشه اجماع کلی از ضمیر ناخود اگاه و خود آگاه مصرف کنندگان درباره ی موضوع مورد مطالعه به دست می آید .

منبع : فصلنامه توسعه مهندسی بازار

نویسنده : سمانه کمالی فر ; ساعت ٥:۱٩ ‎ب.ظ ; یکشنبه ۱۳٩٠/٧/۱٧
تگ ها: بازاریابی
comment نظرات () لینک