تعابیر مدیریت معاصر


+ هوش رقابتی چیست؟

برنامه هوش رقابتی به مقایسه وضعیت سازمان خودی در قیاس با رفتارهای بالقوه رقبا می پردازدو در این مسیر به برترین های  رقبا در تمامی عرصه ها پیدا می کند

به کار گیری  و اعمال برنامه ریزی هوش رقابتی در یک سازمان این خاصیت را دارد که با پیش رو گذاشتن اطلاعات دقیق از رقبا و کسب آخرین خبرهای تازه و برنامه ریزی آنها، سازمان خودی قادر می شود خود را در وضعیت برتر قرار دهد .

تمایز هوش رقابتی با جاسوسی رقابتی :

در برنامه هوش رقابتی ،گسترش اطلاعاتی از رقبا مد نظر است که در حیطه قانونی جای داشته باشد اما در جاسوسی رقابتی به صورت دیگری انجام می شود که از رایج ترین آنها می توان به هک کردن اشاره کرد.

از دیگر عملیاتی که در بخش هوش رقابتی مجاز نیست می توان به چند نکته اشاره نمود :

1-کسب اطلاعات از کارکنان رقبا با وعده ی استخدام و حقوق و مزایای خیلی زیاد

2-اغوا کردن کارکنان یا کارمندان رقیب

3-اعزام کارکنان خودی به سازمانهای رقیب برای استخدام در مجموعه ی رقیب و جمع آوری اطلاعات از این طریق

5-مصاحبه ساختگی با اشخاص که قبلا در سازمان رقیب شاغل بودنده اند و اکنون در جستجوی کار هستند

 

وظایف واحد هوش رقابتی :

وظیفه اصلی واحد هوش رقابتی ،ممیزی دائمی کار کرد رقبا است که در درجه اول ،بازبینی دقیق نحوه چرخش کار آنها  را در بر می گیرد

ملاحظات پایه ای برای واحد هوش رقابتی :

1- بررسی صحت  کامل اطلاعات

2- بررسی و کنترل همه جانبه داده ها و تجزیه تحلیل ها 

3-پرهیز از هر گونه غفلت و تصمیم گیری های نادرست

4-پرهیز از دوباره کاری های وقت گیر و کسل کننده

5-ارائه راه حل وپیشنهادات و ابزارها به همراه گزارش ها ی خود واحد

 


 

نویسنده : سمانه کمالی فر ; ساعت ٦:۳٤ ‎ب.ظ ; پنجشنبه ۱۳٩٠/٦/۳۱
comment نظرات () لینک